জলবায়ু পরিবর্তনের ফলে বৈশ্বিক উষ্ণতা বৃদ্ধির প্রভাব পড়তে শুরু করেছে সকল দেশে। জলবায়ু এই পরিবর্তন যথেস্ট শংকাজনক এবং এ নিয়ে বিশ্বজুড়ে অনেক আলোচনা ও লেখালেখি হলেও এই পরিবর্তন রোধে উল্ল্যেখযোগ্য তেমন কোন উদ্যোগ গ্রহন করা হচ্ছে না যা কিনা দুঃখজনক।

তবে মানুষকে বিষয়টি সম্পর্কে জানানো এবং সচেতন করে তোলাও যথেস্ট গুরুত্বপূর্ন। এমনি একটি কার্যক্রম গত বছর থেকে করে যাচ্ছে New Scientist ম্যাগাজিন। তাদের তৈরি করা এই গ্লোবাল ম্যাপটি বিশ্বের কোন কোন অঞ্চলে কি হারে জলবায়ুর পরিবর্তন হয়েছে সেটি দেখাবে।

ম্যাপটি গত বছর প্রথম তৈরি করা হয় এবং সম্প্রতি হালনাগাদ করা হয়েছে। ম্যাপটিতে দেশ এবং শহরের নাম লিখে সার্চ করার সুযোগ রয়েছে। আপনার শহরে জলবায়ুর পরিবর্তন পর্যবেক্ষন করতে মানচিত্রটি দেখুন

comments

6 কমেন্টস

  1. I simply want to mention I am just very new to blogging and site-building and truly enjoyed this page. Almost certainly I’m going to bookmark your site . You actually have superb posts. With thanks for revealing your web-site.

  2. *I am really loving the theme/design of your web site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A few of my blog readers have complained about my website not working correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any tips to help fix this issue?

  3. Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such excellent information being shared freely out there.

  4. Whats Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It positively helpful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & aid other users like its helped me. Good job.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.