সবাই কেমন আছেন? আশা করি সবাই ভাল আছেন। আমি আপনাদের দোয়ায় আগের মতই  ভাল আছি। ডিজিটাল বাংলাদেশে ডিজিটাল বই থকবে না তা কি হয়? আর এই ব্যপারে এক অসাধারন উদ্যোগ গ্রহন করা হয়েছে। চালু  করা হল প্রাইমারী এবং সেকেন্ডারী লেভেলের বইগুলো নিয়ে ই-বুক ওয়েব সাইট। যেখানে প্রাইমারী এবং সেকেন্ডারী লেভেলের বইগুলো আর্কাইভ আকারে থাকবে এবং ছাত্র-ছাত্রীরা সেখান থেকে ফ্রী ডাউনলোড করে নিতে পারবে এবং পড়তে পারবে।

ওয়েব সাইটটিতে সর্বমোট ১০৬ টা বই ই-বুক আকারে পাওয়া যাবে। ১ম শ্রেনী থেকে দশম শ্রেনীর বই  গুলো ই-বুক আকারে পাওয়া যাবে। বই গুলোর মধ্যে ৩৩ টা প্রাইমারী লেভেলের এবং ৭৩ টা সেকেন্ডারী লেভেলের। ওয়েব সাইট টির পরিকল্পনা ও সহায়তায় রয়েছে : একসেস টু ইনফরমেশন (এটুআই) প্রোগ্রাম, প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয় । ওয়েব সাইট টির ঠিকানা http://www.ebook.gov.bd

সবাই ভাল থাকবেন। সবাই দোয়া করবেন আমি যেন  ভাল থাকতে পারি। খোদা হাফেজ।

comments

19 কমেন্টস

  1. ভালো একটি উদ্যোগ, তবে এখানে একটি বিশাল সমস্যা আছে … আমাদের দেশের সরকার যে সমস্ত মানুষ এই সিস্টেম টি চালু করেছেন, তারা মনে হয় ভুলে গেছেন, আমাদের দেশের ইন্টারনেট এর অবস্থা কি ! আচ্ছা তা না হয় বাদ দেই, দেশের কয়টি জেলা এবং উপজেলা ইন্টারনেট এর আওতায় আছে ? এর থেকে দূরে না হয় নাই বা গেলাম। এটা ঠিক, ঢাকা শহরের বা বিভাগীয় শহর এর জন্য ঠিক আছে , কিন্তু এর মানে কি এই নয় যে, কোন খুবি প্রত্যান্ত অঞ্চলের কোন বাচ্চার কথা মাথা তে রেখে এই সুযোগ সরকার চালু করেন নি ? হায় রে সমাজ, একটি শিশু কে প্রথম থেকেই যদি আমরা এভাবে বঞ্চিত করেতে শুরু করি তা হলে সে বড় হয়ে দেশ কে কি দিবে ???

    উপরের কথা গুলো একজন নেগেটিভ মানুষের। যে তার দেশ নিয়ে চরম হতাশায়।

    আমি বলব , এটা সরকারের একটি ভালো উদ্যোগ। খুবি খুশির কথা যে দেশ আমাদের ডিজিটাল হয়ে যাচ্ছে ।

    কিন্তু আমি দুঃখের বিষয় এই যে আমি সর্বপরি একজন নেগেটিভ মানুষ।

    যাই হোক, বিপুল ভাই কে অনেক ধন্যবাদ, সুন্দর করে লিখার জন্য।

  2. নিঃসন্দেহে ভাল উদ্যোগ। রিয়াজ ভাইয়ের সাথে সহমত। আমাদের এই গরীব দেশে কটা বাড়িতেই কম্পিউটার আর ইন্টারনেট আছে?

  3. হাইয়ার সেকেন্ডারি লেবেল এর জন্য নাই?

  4. ঘন ঘন লোড শেডিং এর কারনে বাধ্য হয়ে সবাই আই পি এস, জেনারেটর কিনছে ফলে প্রযুক্তি পন্যের প্রসার ঘটছে এবং ডিজিটাল বাংলাদেশ গড়ে উঠছে। এটাই হচ্ছে ডিজিটাল বাংলাদেশ তৈরির প্রথম ও সহজ পদ্ধতি।

  5. Ebook এর ফাইলগুলো .rar ফরম্যাটে না দিয়ে .pdf ফরম্যাটে দিলে ভালো হত।

  6. সব মিলিইয়ে ভাল উদ্দুগ। কিন্তু আমার দেশে এর ব্যবহার তেমন দেখা যাবে না মনে হয়।

  7. Thanks for your recommendations on this blog. A single thing I want to say is that often purchasing consumer electronics items on the Internet is not something new. In reality, in the past ten years alone, the market for online electronics has grown significantly. Today, you’ll find practically just about any electronic gadget and gizmo on the Internet, ranging from cameras plus camcorders to computer elements and gambling consoles.
    Sale Dolce Gabbana Men Shoes Dress Shoes 103 Brand Fashion

  8. Yet another thing is that while looking for a good on the internet electronics store, look for online stores that are regularly updated, retaining up-to-date with the most recent products, the best deals, and helpful information on goods and services. This will ensure that you are handling a shop that really stays on top of the competition and offers you things to make educated, well-informed electronics purchases. Thanks for the vital tips I have learned from your blog.
    Classic Burberry Black Leather Men’s Shoes

  9. One more thing is that while looking for a good on the net electronics store, look for web stores that are continuously updated, maintaining up-to-date with the newest products, the top deals, in addition to helpful information on services and products. This will ensure that you are handling a shop that stays on top of the competition and provides you what you need to make educated, well-informed electronics buying. Thanks for the important tips I have learned from the blog.
    Christian Louboutin Black Leather Flat Boot Silver Chain Back

  10. Some tips i have generally told people is that when evaluating a good internet electronics shop, there are a few elements that you have to think about. First and foremost, you should make sure to choose a reputable along with reliable retailer that has enjoyed great reviews and classification from other shoppers and industry advisors. This will ensure you are dealing with a well-known store to provide good assistance and support to the patrons. Many thanks for sharing your ideas on this website.
    Hermes Birkin bag 30 Violet/Purple Niloticus crocodile skin Sil

  11. Thanks for your publication. What I want to say is that when searching for a good on the internet electronics store, look for a web-site with comprehensive information on key elements such as the personal privacy statement, security details, payment methods, and various terms and also policies. Continually take time to investigate the help along with FAQ areas to get a greater idea of how a shop performs, what they can do for you, and how you can make the most of the features.
    Prada Women Black Top Handles style 35

  12. Thanks for your tips on this blog. Just one thing I wish to say is purchasing gadgets items over the Internet is not new. The truth is, in the past few years alone, the marketplace for online consumer electronics has grown significantly. Today, you will discover practically any specific electronic gizmo and tools on the Internet, from cameras in addition to camcorders to computer spare parts and games consoles.
    Louis Vuitton Odessa M32522

  13. Aw, this was a very nice post. In concept I wish to put in writing like this additionally ?taking time and actual effort to make an excellent article?however what can I say?I procrastinate alot and in no way seem to get something done.

  14. 物語を書いとる日の丸爺さんは、話の相手にならへん。──みなさん」進藤は参会者一同の方へ向き直った。「松坂慶子さんは、きょうの会に、ほんとうは是非来たかったのです。ところが、年末テレビや舞台のスケジュールがぎっしりつまって

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.