আপনি হয়তো ওয়েব ডিজাইনের অনেক কিছুই ইতিমধ্যে শিখে ফেলেছেন। আপনি হয়তো কোডিং, ডিজাইন আর রং ও শব্দ ছবি সম্পর্কে ঝাঝালো বক্তব্য দিতে পারবেন। তার মানে এই নয় যে আপনি বর্তমান পৃথিবীর অনেক কিছু শিখে ফেলেছেন, আপনি আপনার ক্লাইন্টের চাহিদাটা বুঝে ফেলেছেন। আপনাকে আপনার সৃজনশীলতা আর ক্লাইন্টের সৃজনশীলতা ও চাহিদাকে একসাথে মিশ্রণ করে ডিজাইনের কাজে হাত দিতে হবে। আপনি কি একজন ফ্রিল্যান্সার ওয়েব ডিজাইনার? সরাসরি কাষ্টমারের সাথে কাজ করেন? তাহলে পড়ে নিন একটু ভাল ভাবে, কি কি জিনিস জেনে নিবেন ক্লাইন্ট থেকে? আর যদি অন্য কেউ (টেকি লোক) রিকোয়ারমেন্ট এনালাইসিস করে তাহলে হয়তো সবগুলো বিষয় আপনাকে দেখতে হবে না। সরাসরি কাজে হাত দিন।

questions

১.আপনার ওয়েবসাইট প্রয়োজন কেন?

এক এক জন এক এক কারনে সাইট বানায়। কেউ তার প্রতিষ্ঠানের তথ্যগুলোকে সুন্দরভাবে গুছিয়ে রাখতে চায় যাতে বিশ্বরে বিভিন্নপ্রান্ত থেকে লোকজন তা দেখতে পারে। কেউ আবার নিয়মিত তার প্রতিষ্ঠানের আপডেট জানাতে চাইতে পারে। আবার হয়তো বা অনেকে তার সাইটটাকেই ব্যবসা ভাবতে পারে, যেমন ব্লগ বা ডাউনলোডের সাইট ইত্যাদি। কেউ বা ই-কমার্সের কাজও করতে চাইতে পারে।

২. আপনার ব্যবসা/প্রতিষ্ঠানটি সম্পর্কে বলুন

অবশ্যই জেনে নিবেন তার ব্যবসা প্রতিষ্ঠানটি সম্পর্কে। তার প্রতিষ্ঠানটি কি কি সুবিধা প্রদান করে বা মৌলিক কাজটি কি? তার প্রতিষ্ঠানের আয় ব্যয়ের সাথে তার এই ওয়েবসাইটের গুরুত্ব/সম্পর্ক কতটুকু তাও জেনে নিবেন। প্রতিষ্ঠানটির দর্শন ও ভবিষ্যতে প্রতিষ্ঠানটি কি অস্থায় উন্নিত করতে পারে – এ বেপারে একটি ধারনা থাকলে ডিজাইনে সেই ধরনের থিম তৈরী করা যেতে পারে।

৩. অন্যদের তুলনায় তা প্রতিষ্ঠান কি কি বাড়তি সুবিধা দেয়?

তার ব্যবসায়ীক প্রতিযোগির তুলনায় সে বাড়তি কি কি সুবিধা প্রদান করে? কোন বিষয়টি হাইলাইট করারা মতো? কোন কোন বিষয়ে অন্যদের থেকে তার প্রতিষ্ঠান এগিয়ে আছে?

৪. তার প্রতিষ্ঠান কোন ধরনের সমস্যা সমাধান করে?

তার প্রতিষ্ঠানের মৌলিক পণ্য বা সেবা কি? সে কোন ধরনের কাষ্টমারের চাহিদা মিটায়? কোন সমস্যার সমাধানের জন্য তার প্রতিষ্ঠনটি কাজ করে যাচ্ছে? কোন কোন কর্ম পদ্ধতি অন্যদের থেকে তাদেরকে আলাদা করেছে? – এই বিষয়গুলো জানলে ডিজাইনের কাজে লাগতে পারে।

৫. তার ওয়েবে কোন ধরনের ভিজিটর আসবে?

কোন কোন ওয়েবসাইটে দেশি ভিজিটরকে টারগেট করা হয়। কোন কোনটাতে বিদেশি কোন এলাকার লোকজনকে টারগেট করে কাজ করা হয়। কোন কোন ক্ষেত্রে একটা নির্দিষ্ট বয়সের লোকদের টারগেট করে কাজ করা হয়। আর তার উপরে ডিজাইনের অনেকগুলো বিষয়ই নির্ভর করতে পারে। যেমন- বাচ্চাদের জন্য তৈরী ওয়েবসাইটে বাচ্চাদের পছন্দের থিম ও ডিজাইন দিতে হবে। কোন প্রফেশনাল বা কর্পোরেট জন্য সাইট ডিজাইন করতে গেলে অবশ্যই ডিজাইনের চেয়ে তথ্যের গুরুত্ব বেশি পাবে। ওয়েব এপ্লিকেশন বানানোর ক্ষেত্রে ডিজাইনটির চেয়ে প্রোগ্রামিং অংশটি বেশি নিখুত হতে হয়।

৬. আপনার বাজেট কত?

আর আপনার ব্যক্তিত্ব, সময়ের মূল্য ও ডিজাইন তিনটি বিষয় এক হলেই কাজটি শুরু করা যায়। তাই তার ডিজাইনের বেসিক রিকোয়্যারমেন্ট ও তার বাজেট কত – তা তার কাছ থেকেই শুনে নিবেন। অনেক সময় ক্লাইন্ট না ও বুঝতে পারে যে কত টাকা বাজেট হতে পারে। সেক্ষেত্রে তাকে সরাসরি টাকার হিসাবটা না দিয়ে ওয়েব ডিজাইনের খরচের বেপারটা বুঝিয়ে দিতে হবে। এবং এর আগের কোন কোন ডিজাইনের আনুমানিক খরচের বেপারটি বুঝিয়ে দিবেন। খরচের হিসাবটা না মিললে তাদের সাথে সাধারন সম্পর্ক রাখুন। এবং এগিয়ে যেতে পারেন।

৭. কত দিনের মধ্যে আপনার ওয়েবসাইটটি প্রয়োজন?

ফ্রিল্যান্সার ডিজাইনারদের অনেক সময় কাজের অনেক চাপ থাকে, আবার কিছু সময় কাজ হাতে নাও পাওয়া যেতে পারে। আর তাই টাকার সাথেও সময়ের বেপারটি যুক্ত। সুবিধাজনক সময় মিলে গেলে কম টাকাতেও কাজ করা সম্ভব হতে পারে।

৮. এ ওয়েবসাইটটি নিয়ে আপনার ভবিষ্যত পরিকল্পনা কি?

ওয়েবসাইটটিতে ভবিষ্যতে কি কি কাজ হবে তা অনেকে হলফ করে বলতে পারবে না। তবে অনেকে অবশ্যই এ বেপারে কথা বলতে পারে। তাদের কাছ থেকে জেনে নিন ভবিষ্যতেও কি সাইটটি নিয়ে আপনাকে কাজ করেত হবে কিনা। নতুন কোন সার্ভিস যুক্ত হবে কিনা এই সাইটে? আর সেই অনুযায়ী আগে থেকে কাজ করলে ভবিষ্যতে রিডিজাইনেও সুবিধা হতে পারে।

৯. ওয়েবসাইটটি আপডেট করবেন কারা?

ওয়েবসাইটের কনটেন্ট নিয়মিত আপডেট করার দরকার হলে সেটা কে করবে তাও আপনার জানা দরকার হবে। এটা আপনি করলে সার্ভিস চার্জের বেপারটা আসবে। আর সেটা অন্য কেউ করলে আপনার ডিজাইনের উপরেও হস্তক্ষেপ করতে পারে। এই সব বেপারে পরিষ্কারভাবে জেনে নিলে ভাল হয়।

১০. ওয়েবসাইটে কি কি জিনিস না থাকলেই ভাল বলে মনে করেন?

প্রতিষ্ঠানের অনেক বিষয় আছে যা সাধারনত ওয়েবসাইটে প্রকাশ করা হয় না। একটি ফার্নিচারের প্রতিষ্ঠানের ওয়েবসাইটে সব ফার্নিচারের ছবি থাকতে হবে তা নয়, একজন গায়কের ওয়েবে সব গান দেওয়া যাবে না। আর কি কি বিষয় প্রকাশ করা হবে না তাও জেনে নিন। এতে করে প্রতিষ্ঠান ও ওয়েবসাইটের ভবমুর্তির জন্য ভাল হয়।

আশা করা যায়, এই সব বিষয়গুলো জেনে কাজ শুরু করলে ডিজাইনের কাজে বেশ কিছু সুবিধা এনে দিবে। সবাই ভাল থাকুন। আপমার পরের লেখার দাওয়াত রইলো।

…………..

অনেকে ফ্রি ওয়েব হোষ্টিং সাইটের নাম জানতে চাইছিলেন। ফ্রি ওয়েব হোষ্টিং পেতে যোগাযোগ করুন।

পোষ্ট সূত্র

comments

100 কমেন্টস

  1. মাহবুব ভাই, অসাধারন শেয়ার…… শুধু মাত্র ওয়েব ডেভেলপার দেরই কাজে আসবে না , বরংচ যারা বানাতে দিবে, তাদের জন্যও কাজের জিনিষ।

  2. ওয়েভ সাইট ডিজাইন কোথায় শিখবো? এবং খরচ কত পড়বে?

  3. ধন্যবাদ ভাইয়া খুব ভাল হয়েছে। আপনার থেকে অনেক কিছু শিখতে পারছি।

  4. ধন্যবাদ ভাইয়া খুব ভাল হয়েছে।অনেক কিছু শিখতে পারছি।

  5. এক কথায় অসাধারণ একটি পোষ্ট করলেন। ধন্যবাদ আপনাকে।

  6. Just desire to say your article is as astonishing. The clarity in your post is just nice and i can assume you’re an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.
    cheap oakley valve

  7. Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
    cheap oakley store

  8. I would like to thank you for the efforts you have put in writing this web site. I’m hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming also. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own website now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.
    cheap oakley cases

  9. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely magnificent. I really like what you have acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart. I can not wait to read much more from you. This is really a wonderful site.
    cheap oakley si computer bag

  10. Definitely believe that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the internet the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks
    cheap oakley splinter polarized

  11. I have to get across my affection for your kind-heartedness giving support to people that need help on this important area of interest. Your special commitment to passing the solution across became extraordinarily helpful and have really empowered individuals much like me to get to their desired goals. Your new warm and helpful guidelines can mean much a person like me and far more to my office colleagues. Many thanks; from all of us.
    cheap oakley motors

  12. I wanted to post you the very little word to be able to give thanks once again for the splendid tactics you have shared at this time. This is certainly incredibly generous of people like you in giving easily just what a lot of people would’ve advertised as an e book to help with making some cash for themselves, especially given that you might well have tried it in the event you considered necessary. The things additionally worked to become a fantastic way to understand that someone else have a similar desire the same as mine to figure out a good deal more around this issue. I am sure there are several more pleasant times up front for folks who go through your site.
    cheap discounted oakley sunglasses

  13. A lot of thanks for all your effort on this web page. My aunt really likes doing internet research and it’s really easy to see why. My partner and i hear all of the powerful tactic you offer efficient strategies via your web blog and therefore welcome response from the others on this area plus our own princess is always studying a whole lot. Take advantage of the rest of the new year. You’re doing a fantastic job.
    cheap oakley hijinx

  14. Thank you for sharing superb informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you¡¦ve on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched all over the place and just couldn’t come across. What an ideal web site.
    cheap oakley holbrook polarized

  15. What i don’t understood is in fact how you’re not really much more smartly-appreciated than you might be now. You are so intelligent. You understand thus significantly relating to this matter, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t involved unless it is something to accomplish with Woman gaga! Your individual stuffs outstanding. Always care for it up!
    cheap natasha oakley

  16. I have to show thanks to this writer just for rescuing me from this circumstance. Just after scouting throughout the world wide web and finding principles which were not productive, I thought my entire life was over. Living without the presence of answers to the problems you’ve resolved by means of your review is a crucial case, as well as the kind which may have in a wrong way damaged my career if I had not come across the website. Your own knowledge and kindness in dealing with everything was very helpful. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t encountered such a point like this. I am able to at this time relish my future. Thank you so much for your expert and result oriented help. I won’t think twice to recommend the sites to anybody who needs assistance on this subject matter.
    cheap oakley school district

  17. I¡¦ve been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site. Reading this information So i am glad to exhibit that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I such a lot no doubt will make sure to don¡¦t put out of your mind this site and provides it a look regularly.
    cheap oakley custom sunglasses

  18. I was just searching for this information for a while. After 6 hours of continuous Googleing, finally I got it in your site. I wonder what is the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative sites in top of the list. Generally the top websites are full of garbage.
    cheap oakley wholesale

  19. I was just seeking this info for some time. After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your web site. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this type of informative sites in top of the list. Generally the top web sites are full of garbage.
    cheap oakley radar xl

  20. Simply wish to say your article is as astounding. The clarity in your post is just great and i can assume you’re an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the gratifying work.
    cheap oakley aviators

  21. This replica Wristwatch Submariner look at has become brought up each while i look at Rolex piece replica watches. I would not speak a lot of about its design and style since you evaluate it with the photo. Its dependability and security are what genuinely count. Contrary to other affordable watches, this object don’t often interferes with me with complications in good quality and accuracy. Some duplicate Submariner watches is entirely non-watertight, but this an example may be interestingly normal water-repellent.

  22. Topo Designs Trail Pack – $97.99 | Sneakerhead.com – tdtp014red Topo Designs Trail Pack The Topo Designs Trail Pack is a simple, straight-forward bag. It features a durable 500d Cordura body, lightweight straps, made from heavy duty, adjustable aluminum hook, a cinch top closure, inner padded laptop sleeve, and paracord accessory loops. <br>

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.